Am citit ieri extrase din "lista lui Orban". Adica cele 60 de investitii prioritare pentru anul 2012 pe zona de investitii.Nu am sa public lista lor ( da, o puteti citi in linkul de mai sus) ci am sa fac citeva remarci + am sa imi exprim dezacordul.
Imensa majoritate a proiectelor sunt lucrari de infrastructura rutiera sau retele edilitare.
Argumente PRO :
1. Da, Romania are nevoie de imbunatatirea infrastructurii si a retelelor.
2. Da, aceste mega-investitii pot genera o mai rapida absorbtie a fondurilor europene.
3. Dpdv politic aceste investitii sunt benefice aratand unor populatii extinse teritorial interesul pe care guvernantii il au pentru ei. In mod direct si nemijlocit ( da, drumul trece prin fata casei). Plus ca ele pot fi si finalizate rapid ( electorii s-au cam saturat de lucrari inceput cu 1 luna inainte de campanie si lasate balta dupa ).
4. Lucrarile pot fi realizate de companiile care DEJA au destul de lucru. Inceperea lucrarilor PNDI le va asigura totusi 2-3 ani de activitate. Si nu vad in acest sector o mare crestere a locurilor de munca.
Argumente CONTRA :
1. La ce ne trebuie aceasta infrastructura daca la capitolul productie, servicii si economie productiva suntem aproape de colaps. Ce vom transporta de zor pe aceste autostrazi ? Ce mai producem ? Poplatia este asigurata financiar si capabila sa plateasca serviciile nou create ?
2. Stiu ca timpul este extrem de scurt dar nu puteam sparge aceste sume in fonduri destinate investitiilor IMM-urilor creand noi axe prioritare cu finalizare rapida ( gen investitii in largirea capacitatii de productie).
3. Electorii pot merge la vot pe un drum proaspat asfaltat. Dar daca in buzunar nu au nici un leu bucuria drumului nou este patetica.
4. In situatia actuala as prefera domeniile care genereaza locuri de munca. Programele operationale prevedeau o proportie de 25.000 eur finantare pe fiecare loc de munca nou creat.
As putea continua discutia dar m-as rezuma la doua idei principale pe care le sustin :
a) Autoritatile publice din Romania ar trebui sa aiba in cap o singura idee : cresterea sustenabila a BAZEI DE IMPOZITARE. A nu se trece prea usor peste "sustenabil".
b) Absorbtia rapida si cu rezultate benefice pe termen scurt, mediu si lung poate fi facuta de catre IMM-uri focalizate pe cresterea productiei/productivitatii.
Sunt de acord cu faptul ca este absolut necesara o infrastructura publica puternica dar drumuri perfecte care duc catre localitati izolate/ineficiente economic nu aduc rezultate benefice. Exista un mix intre cele doua idei: sa dezvoltam drumurile care genereaza crestere economica si care duc spre investitii private/publice generatoare de venituri, de locuri de munca si care, implicit, cresc baza de impozitare a autoritatilor publice. Banii investiti ar trebui sa genereze bani.
Nu sunt impotriva programelor de formare profesionala daca pregatesc oameni pentru o piata care cere locuri de munca. Nu sunt impotriva refacerii drumurilor care genereaza profit prin exploatarea lor. Sunt insa de parere ca trebuie NU sa "ardem urgent banii UE" ci sa ii "ardem" cu cap si in domenii generatoare de venituri.Someri suprapregatiti deja avem.
Daca voi fi catalogat ca fiind a "cold-hearted bitch" ..pick a number. Aud asta aproape saptaminal.
But again.. who am I to say something ?